• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62873
+
-

ادامه مرمت ایکی‌ قاپیلار

میراث
ادامه مرمت ایکی‌ قاپیلار

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز از تداوم مرمت بخش‌های آسیب‌دیده سرای ایکی قاپیلار این بازار با نظارت متخصصان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داد.

به گزارش ایرنا «حسین اسمعیلی سنگری» با بیان این‌که در حادثه اخیر آتش‌سوزی بازار تبریز ۳ عنصر اصلی سرای ایکی قاپیلار به طور کامل دچار حریق شدند، اظهار کرد: در این آتش‌سوزی دالان میانی دچار تخریب ۵۰ درصدی شد. به دنبال آسیب وارد شده، طاق و گنبد این دالان به طور کامل فروریخت.

در حال حاضر، بر اساس ضوابط اصولی میراث فرهنگی، در جهت مرمت سَبکی این دالان با تلاش گروه‌های مرمتی مستقر در این سرا اقداماتی نظیر تقویت استحکام پی و پایه‌ها، تمیزکاری و اندودزدایی دالان و بازسازی طاق و گنبد در حال انجام است.

وی با اشاره به این‌که ضلع شرقی مشرف به دالان میانی سرای ایکی قاپیلی نیز از دیگر بخش‌های آسیب‌دیده بود، ادامه داد: در سرای اصلی برخی ابنیه که در ضلع جنوبی قرار داشتند، دچار آسیب شدیدتری شدند. پس از مرمت اصولی سازه تاریخی، تمیزکاری و اندودزدایی و بندکشی آجری این بخش نیز در حال انجام است.

مرمت این سرا به صورت کامل تحت نظر پایگاه جهانی بازار تبریز انجام می‌شود و کسبه‌ای که در مرمت مشارکت دارند، باید طبق طرح ارائه شده اقدام کنند. گفتنی است چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال آتش‌سوزی مهیبی در سرای ایکی قاپیلار بازار تاریخی و مسقف تبریز رخ داد و به بخش زیادی از این بازار صدمه زد.

این خبر را به اشتراک بگذارید